Op reis in de stad

Lieve allemaal, de tijd gaat hier echt mega snel voorbij! Ik zit hier ondertussen al bijna een maand, is toch niet te geloven?! Dit weekend ga ik m'n eerste tocht buiten de stad maken naar Suesca, waar we gaan klimmen, hiken en kamperen! In de tussentijd heb ik in de stad zelf al wel aardig wat heen en weer gereisd. Elke doordeweekse dag zit ik minstens zo'n 2 uur per dag in het openbaar vervoer, voornamelijk om me naar en van werk te begeven. Elke ochtend stap ik om ongeveer half 6 de deur uit, en kom ik een klein uurtje later aan op mijn school. In de middag doe ik er ietsjes langer over, aangezien het dan druk is in de stad. Want ja, file is er in Bogotá elke dag en de hele dag door. Het openbaar vervoer hier bestaat uit een heel groot netwerk van allerlei bussen. Je hebt grote bussen die eigenlijk dienst doen als metro's, de Transmilenio. De transmilenio is eigenlijk altijd retedruk, kost bijna niks en is een ideale manier om de files enigszins te ontwijken, aangezien er speciale wegen zijn voor deze bussen. Naast de transmilenio die werkt op de hoofdwegen, heb je ook de SITP, wat kleinere bussen die ook tussen de hoofdwegen door bewegen. Deze bussen zijn vaak wat minder druk, maar zijn helaas wel afhankelijk van de reguliere wegen en daardoor erg gevoelig voor files. Aangezien het sterk wordt afgeraden om te laten merken dat je een telefoon bij je draagt wanneer je je in het openbaar vervoer begeeft, zijn deze uurtjes een hele mooie manier om aapjes te kijken en wat van de stad te zien, in plaats van met gebogen hoofd op je telefoonschermpje te staren. De stad is erg divers, dus ik zie tijdens mijn reis naar school zowel de dure, grote wijken met bijbehorende huizen en gebouwen, als de suburbs met zijn vervallen gebouwen en niet onderhoudden wegen. Er zijn geweldige graffiti kunstwerken en afgebladerde muren. Er lopen mensen strak in pak en op hoge hakken, en er liggen mensen op straat te slapen onder een kartonnen doos. Ook in de bus zelf gebeurt een hoop. Zo zijn er hier twee soorten stoelen, de normale rode stoelen, en de blauwe stoelen die gereserveerd zijn voor ouderen, zwangere vrouwen, kinderen, of gewoon mindervalide mensen in het algemeen. Het maakt niet uit hoe druk het is en hoe graag mensen willen zitten, de blauwe stoelen blijven leeg totdat er iemand plaatsneemt die die plek ook echt nodig heeft. Ook gebeurt het heel vaak dat er iemand van een normale plek op staat, omdat diegene het idee heeft dat een ander de plek beter kan gebruiken. Geen rare gezichten, geen ongemakkelijke vragen, gewoon opstaan en iemand anders de plek gunnen. Het mooiste vind ik nog, dat mensen jouw spullen op hun schoot nemen als het druk is in de bus. In het begin vond ik dit heel raar, iemand wilde opeens mijn tas afpakken had ik het idee. Niks is minder waar, ze ontnemen gewoon even voor jou de last van het dragen. Maakt niet uit hoe zwaar of hoe groot, je neemt het gewoon op schoot want dan heeft de ander er geen last van. Dit is zo typisch voor de cultuur hier. Je bent niet non stop op zoek naar wat voor jou het meeste oplevert met zo min mogelijk moeite, maar je helpt elkaar constant en denkt aan de behoeften van een ander. Iets waar we in Nederland nog maar wat van kunnen leren! Die paar uur per dag die ik in de bus doorbreng vind ik dus stiekem helemaal niet zo erg, maar juist mega interessant. Elk nadeel heeft zo z'n voordeel blijkt maar weer!

Het is hier ondertussen donderdagmiddag, 17:20. Ik begin langzaamaan moe te worden aangezien ik al vier dagen om 5 uur op was, maar ik kan echt zeggen dat het goed gaat hier. Ik vermaak me nog steeds prima, spreek bijna elke dag wel af met geweldig leuke mensen, en heb een heerlijke school waar ik elke dag mag werken. Daarnaast zijn we hard bezig met het plannen van allerlei tripjes, dus ik mag zeker niet klagen. Ik geniet!

Liefs en duizend kusjes, Nouck

Reacties

Reacties

Joke

Lief anouck
Wat een spannende tijd
Ik ben blij dat het zo goed gaat.groetjes en een knuffel xxxx

Jeannette Heeringa

Morgen Anouck met ons alles goed, AW druk met zijn hoge hoed. Yvonne haar herkansing , hoop dat ze deze haald kan anders niet verder. Bij je volgende verslag hoop ik wat meer te weten over de winkel . Geniet tussendoor maar lekker liefs van ons . Xxx

Mutti

Mooi verhaal weer je ziet wat af dan onderweg
Leuke foto's zo zien we wat meer van waar jij leef
Veel plezier met kamperen
Kus mutti

Eileen

Heeey grote pluf

Mooi verhaal geniet van je kampeertrip en de rest van de maanden daar

Xxxxxx

vati

hey noucky leuk verhaaltje weer en eindelijk foto? (hihi)
geniet van je kampeerweekendje en we zien die foto? ook wel komen met het bijbehorende verhaaltje. Dikke kus vatiXXXX

Oma Co Schippers schrijft

Wat heb je het daar gezellig en heel afwisselend Aan je vroege opstaan zal je wel wennen denk ik. Je gaat dan toch
zeker ook automatisch vroeg onder je donsje denken wij.
Neem alles goed in je op en ook foto's het moet er prachtig zijn

Ome Rob

Hi Anouck,

Ja, de tijd vliegt. Goed om te lezen dat je je zo snel hebt aangepast. Zal wel weer wennen zijn in Nederland met die "stress en dit is mijn plek" cultuur. Geniet van je kampeeravontuur, ben benieuwd.
Groet Rob

Nicolette

wat een leuke verhalen, goed te horen dat je het zo naar je zin hebt!
Het leuke is, dat je ook echt het leven van de 'gewone' Colombianen een beetje leert kennen en er niet alleen als tourist rondloopt!
Geniet er van en we zijn benieuwd naar je kampeer verhalen!
Groetjes van ons vijven

Buurman Jan

Het doet ons goed dat je je draai gevonden hebt en dat je het naar je zin heb Ik zou zeggen blijf zo door gaan ,dan is de tijd dat je daar bent eerder om dan dat je weet.Nou veel liefs van ons voor jou
Tot horens weer Doei van Jan en Joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!